Το λαϊκό κλαρίνο


Χέτας Αναστάσης

«Τεχνολογία μηχανισμού κλαρινέτου από το 1700 μέχρι σήμερα & η συνεισφορά του στην εκτέλεση μουσικών έργων»


Μαντάνης Νικόλαος
Βασικές αρχές της τεχνικής του κλαρινέτου
Βασικές αρχές της τεχνικής του κλαρινέτου pdf


ΙΔΡΥΜΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Μουσικός Χάρτης του Ελληνισμού
Μουσική από την Ήπειρο 
Μουσική από την Ήπειρο pdf
Μουσική από την Ήπειρο Download "Moυσική από την Ήπειρο"
"Στην Ήπειρο, πέρα από τα μεγάλα αστικά κέντρα, αναπτύχθηκαν ιδιώματα που μπορούν να προσδιοριστούν ως περιφερειακές μουσικές "σχολές". Τα ιδιοτοπικά μουσικά χαρακτηριστικά τους προσδίδουν στις "σχολές" αυτές μια διακριτή αισθητική αυτονομία, παρά την ευρύτερη συγγένεια των οργάνων που χρησιμοποιούν και του ρεπερτορίου. Στο πλαίσιο αυτό, ο όρος "περιφέρεια" εννοείται φυσικά στην πολιτισμική του διάσταση, που είναι μεταβλητή και εξελίξιμη στη διαχρονία, και δεν συμπίπτει με το διοικητικό αντίστοιχο όρο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι περιπτώσεις των βλαχοφώνων ή των Σαρακατσάνων, η υπόσταση των οποίων υπερβαίνει εντοπισμένους προσδιορισμούς."



Nikos Ordoulidis
The Greek Popular Modes
The Greek Popular Modes pdf
"This article aims to shed light on an issue which has been troubling musicians and musicologists for many years: the issue of Greek laikó [popular] modes. Initially, an effort is made to draw attention to the gaps within knowledge on, and problematic facets of, this issue. Next, explanations are given as to how an orally transmitted and erroneous terminology creates vague oral rules and standards that are maintained today. By presenting and analyzing several theoretical systems which find expression in the Greek popular modes, the article tries to show the way in which the modes developed (two popular modes are used as examples)."


Ozan Yarman, M.A.
Θεωρία της Τούρκικης μακάμ μουσικής
TONE TUNING & THEORY FOR TURKISH MAQAM MUSIC pdf
"Motivated by a personal resentment against the prevalance of insurmountable inconsistencies in the theory of Turkish Maqam Music that hinder this fair genre’s progress, while no less grieved by the widespread habit throughout the Arab World of dividing the octave into 24 equal parts, the author of this dissertation has undertaken the task of conceptualizing a novel 79-tone tuning, which not only bridges the chasm between written music and performance, but also prepares the way for prospective maqam polyphony."


Nick Nicholas
Byzantine Musical Notation pdf
"Byzantine music is a cover term for the liturgical music used in the Orthodox Church within the Byzantine Empire and the Churches regarded as continuing that tradition. This music is monophonic (with drone notes),1 exclusively vocal, and almost entirely sacred: very little secular music of this kind has been preserved, although we know that court ceremonial music in Byzantium was similar to the sacred. Byzantine music is accepted to have originated in the liturgical music of the Levant, and in particular Syriac and Jewish music. The extent of continuity between ancient Greek and Byzantine music is unclear, and an issue subject to emotive responses. The same holds for the extent of continuity between Byzantine music proper and the liturgical music in contemporary use—i.e. to what extent Ottoman influences have displaced the earlier Byzantine foundation of the music."


Χαράλαμπος Σπυρίδης
Ήχοι της εξωτερικής Βυζαντινής Μουσικής pdf


Σταθόπουλου Άγγελου
Μάκης Βασιλειάδης: θεωρητική προσέγγιση οργανικών σκοπών και ταξιμιών
Μάκης Βασιλειάδης: θεωρητική προσέγγιση οργανικών σκοπών και ταξιμιών pdf
 "Οι δρόμοι που διδάσκει ο Βασιλειάδης χωρίζονται σύμφωνα με αυτόν σε δυο κατηγορίες. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν: ο δρόμος Ουσάκ, Κιουρντί, Νιαβέντ, Νικρίζ, Χουσεϊνί, Χουσεϊνί Ασιράν και Σαμπάχ. Στην δεύτερη κατηγορία ο Βασιλειάδης τοποθετεί τους, Ράστ, Χουζάμ, Χιτζάζ και Χιτζασκιάρ. Αυτή η κατηγοριοποίηση δεν είναι τυχαία, καθώς ο Βασιλειάδης σκέφτεται στο θέμα αυτό αρμόνικά, σύμφωνα με τα πρότυπα της ευρωπαϊκής μουσικής. Έτσι λοιπόν, όσοι δρόμοι σχηματίζουν στην τονική τους συγχορδία ματζόρε, τους κατατάσσει στην ίδια ομάδα, κάνοντας το αντίστοιχο και με τους μινόρε δρόμους."


Νικολακοπούλου Κωνσταντίνου
Ο διαστηματικός κόσμος του ζαγορίσιου ιδιώματος μέσα από τη δισκογραφία του Γρηγόρη Καψάλη pdf
"Ο Γρηγόρης Καψάλης θεωρείται τόσο από την ίδια την κοινότητα του Ζαγορίου όσο και από τον κόσμο ο οποίος έχει ασχοληθεί και γνωρίζει πράγματα για το Ζαγόρι, ως ο κατεξοχήν άξιος εκπρόσωπος της μουσικής παράδοσης αυτού του τόπου."


EPIROTIKA WITH PERIKLIS HALKIAS pdf
"The northwestern region of Greece bordering the southern area of Albania is called Epirus. Its inherent musical style is predominantly a polyphonic one utilizing several different types of hemitonic and anhemitonic modes. Also characteristic are the many descending melodic slides in both vocal and instrumental idioms as well as the melodic interval of an ascending major or minor seventh employed at cadential points. One of the most representative genres of Epirot instrumental music is the miryioloi (lament)."


GREEK FOLK-SONGS
THE TURKISH PROVINCES OF GREECE,
Η ΔΟΥΛΗ ΕΛΛΑΣ : 
ALBANIA, THESSALY, {NOT YET WHOLLY FREE,) AND MACEDONIA
LUCY M. J. GARNETT,
LONDON 1885
Greek Folk-Songs pdf
"I look for the localities of the "Aafiara rov 'HireLpov, the ' Songs of Epeiros.' And presently it strikes me that the localities both of the origin and of the scenes of these modern Songs are identical with the site and environs of the ancient Oracle of Dodona, and Sanctuaries of Zevs, Dione, and Hades. A similar observation we shall make when looking for the localities of the Songs of Thessaly, and of the Songs of Macedonia. We shall find, in a word, that the modern centres of the still characteristically Pagan Folk-songs of Northern, or ' Enslaved,' Greece are none other than the ruin-covered sites of the ancierit Sanctuaries of Dodona, of Olympus, and of Samothrace. And thus, everywhere in Northern Greece, in describing the country of the ancient Sanctuaries, I shall describe the scenes of the modern Songs."


Roderick Beaton
The Oral Traditions of Modern Greece pdf
"There are several overlapping but distinct traditions whose medium is the modern Greek language and which can lay claim to consideration as “oral.”1 The most widely known and studied of these traditions is undoubtedly that of oral song, conventionally known in Greek as dimotiká tragoúdia, and variously rendered by outsiders literally as “demotic songs,” “folk poetry” or “folk song,” “chansons populaires,” “Volkslieder,” and so forth. This tradition of oral song, which I have elsewhere labeled “the demotic tradition”.|


Πρόσωπα (Σύνδεσμοι link):
Τάσος Χαλκιάς (Σύνδεσμοι link)
"Ο Αναστάσιος Χαλκιάς είναι διαπρεπής λαϊκός εκτελεστής (κλαρινίστας) από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες του μουσικού παραδοσιακού Χώρου όλων των εποχών."

Γρηγόρης Καψάλης (Σύνδεσμοι link)
"Ο Γρηγόρης Καψάλης είναι ο κορυφαίος εκπρόσωπος της μουσικής παράδοσης του Ζαγορίου και των Ιωαννίνων και συγκαταλέγεται ανάμεσα στους σημαντικότερους δεξιοτέχνες του λαϊκού κλαρίνου."

Πετρολούκας Χαλκιάς (Σύνδεσμοι link)
"Ο Πετρολούκας Χαλκιάς άρχισε την ενασχόλησή του με το κλαρίνο στην ηλικία των 11 ετών, σε πείσμα της άρνησης του πατέρα του."


Ελληνική μουσική Greek Music (Σύνδεσμοι link):
Music of Greece (Σύνδεσμοι link)
"The music of Greece is as diverse and celebrated as its history. Greek music separates into two parts: Greek traditional music and Byzantine music, with more eastern sounds. These compositions have existed for millennia: they originated in the Byzantine period and Greek antiquity; there is a continuous development which appears in the language, the rhythm, the structure and the melody. Music is a significant aspect of Hellenic culture, both within Greece and in the diaspora."

Greek folk music (Σύνδεσμοι link)
"Greek folk music includes a variety of Greek styles played by ethnic Greeks in Greece, Cyprus, Australia, the United States and elsewhere. Apart from the common music found all-around Greece, there are distinct types of folk music, sometimes related to the history or simply the taste of the specific places."

Music of Epirus (Greece) (Σύνδεσμοι link)
"The music of Epirus (Greek: Μουσική της Ηπείρου), in the northwest of Greece (present to varying degree in the rest of Greece and the islands) contains folk songs that are mostly pentatonic and polyphonic, sung by both male and female singers. Distinctive songs nclude lament songs (mirolóyia), shepherd's songs (skáros) and drinking songs (tis távlas). The clarinet is the most prominent folk instrument in Epirus, used to accompany dances, mostly slow and heavy, like the menousis, fisouni,podhia, sta dio, sta tria, zagorisios, kentimeni, koftos, yiatros and tsamikos. The polyphonic song of Epirus constitutes one of the most interesting musical forms, not only for the east Mediterranean and the Balkans, but also for the worldwide repertoire of the folk polyphony like the yodeling of Switzerland. Except from its scale, what pleads for the very old origin of the kind is its vocal, collective, rhetorical and modal character."


Το κλαρίνο
THE CLARINET pdf
“The father of the clarinet was Johann Denner (1655-1707), a German woodwind manufacturer near the turn of the eighteenth century. He is credited with taking the chalumeau, an ancestor of the clarinet, approximately 20 cm long cane pipe. This enabled it to be played in an upper register. Also, it is believed that he gave it a separate mouthpiece”


Μέθοδος κλαρίνου
KLOSE’S CONSERVATORY METHOD FOR THE CLARINET pdf
"This method was published in 1879, exercises from page 13 are the same you can find in modern editions of this book. You can safely skip the first pages although it may be an interesting reading and not only for philological reasons, but take note that fingering is based on Albert system, which was the most widely used in USA at the time of publishing."






































The Clarinet and its Players in Eastern Europe and Greece
The Clarinet and its Players in Eastern Europe and Greece pdf
Players who had started with traditional instruments such as the flogera, a simple end-blown flute, would often just transfer their fingerings from one instrument to the other, ignoring the chromatic possibilities offered by the keys; in any case, the relatively diatonic melodies originating from shawms and flutes did not require them. Even now, in Greece as elsewhere, the simple system clarinet, either with 13 or 15 keys, is preferred to the full Boehm.


ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ - SCORES
Το Φυσσούνι, χορός Καρσιλαμάς, Πρέβεζας - Ηπείρου
Fysouni.pdf
Ιτιά Τσάμικος
Itia.pdf

Songs for Epirus for Alto Saxophone and Percussion DINOS CONSTANTINIDES
Songs for Epirus for Alto Saxophone and Percussion .pdf


(Σύνδεσμοι link)
Free Download Greek Sheet Music
Greek folk traditions are said to derive from the music played by ancient Greeks. There are said to be two musical movements in Greek folk music (παραδοσιακή μουσική): Acritic songs and Klephtic songs. Akritic music comes from the 9th century akrites, or border guards of the Byzantine Empire. Following the end of the Byzantine period, klephtic music arose before the Greek Revolution, developed among the kleftes, warriors who fought against the Ottoman Empire. Klephtic music is monophonic and uses no harmonic accompaniment
Paleá dhimotiká (Παλαιά δημοτικά “old traditional songs”, mainly from Peloponnese and Thessaly) are accompanied by clarinets, guitars, tambourines and violins, and include dance music forms like syrtó, kalamatianó, tsámiko and hasaposérviko, as well as vocal music like kléftiko. Many of the earliest recordings were done by Arvanites like Yiorgia Mittaki and Yiorgios Papasidheris. Instrumentalists include clarinet virtuosos like Petroloukas Halkias, Yiorgos Yevyelis and Yiannis Vassilopoulos, as well as oud and fiddle players like Nikos Saragoudas and Yiorgos Koros.

Τα Ιωάννινα (Οδηγός)
Νομός Ιωαννίνων 1. pdf
Νομός Ιωαννίνων 2. pdf

Τα Μοναστήρια της Ηπείρου
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ - ΔΡΥΙΝΟΠΟΛΕΩΣ pdf
Για την Εκκλησία ο µοναχισµός αποτελεί έναν άλλο τρόπο ζωής από εκείνον των ανθρώπων που ζουν στον κόσµο, στις πόλεις και τα χωριά. Αν ο γάµος για τους ανθρώπους έχει ως προοπτική του τη Σωτηρία, τότε ο µοναχός θα λέγαµε ότι ζει έναν “άλλο γάµο” που έχει πάλι ως σκοπό του τη Σωτηρία. Και οι δυο δρόµοι, και ο γάµος και ο µοναχισµός, ευλογούνται από την Εκκλησία και λειτουργούν στα πλαίσιά της. Η ιστορία µαρτυρά πολλές µορφές µοναχικού βίου, όπως ο αναχωρητικός-ερηµιτικός, ο λαυρεωτικός, ο κοινοβιακός, ο ιδιόρρυθµος κλπ., οι οποίοι βρίσκονται ακόµα σε χρήση. Απευθύνεται τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες, µε αποτέλεσµα τα µοναστήρια να διακρίνονται σε ανδρώα και γυναικεία. Κάθε µοναστήρι διαθέτει έναν κεντρικό ναό, το λεγόµενο καθολικό, που αποτελεί το φυσικό κέντρο του, αφού ο µοναχισµός κινείται γύρω από τη λατρεία του Θεού και την τιµή των Αγίων, δηλαδή γύρω από τη λειτουργική ζωή. Τόσο λοιπόν η ζωή των µοναχών όσο και τα κελλιά, η τράπεζα, τα εργαστήρια, η βιβλιοθήκη, οι αποθήκες κλπ. κτίζονται και οργανώνονται γύρω από το καθολικό του κάθε µοναστηριού, το οποίο περιβάλλουν και αγκαλιάζουν.
Τα µοναστήρια µας, επανδρωµένα και µη, µεγάλα και µικρά, ερειπωµένα και αναστηλωµένα, δεν είναι µουσειακοί τόποι, σηµεία ένδοξου παρελθόντος, αλλά κέντρα λατρείας, χώροι σύναξης των πιστών, τόποι αγιότητος και αγιασµού, φωτεινοί φάροι πίστης και προσφοράς που είχαν, έχουν και θα έχουν ρόλο στη ζωή των ανθρώπων αποτελώντας σηµείο συνάντησης του χθες και του σήµερα στα Ιωάννινα.









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου